La preparació física dels castellers durant la temporada

0


Oriol Bové

Graduat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport
Col·legiat núm. 56.553

En l’entrenament, igual que en els castells, és important saber on es vol arribar en cada període és a dir, marcar-se unes metes. Per aquest motiu és d’important interès l’organització de les colles al planificar els seus assaigs i entrenaments al llarg de l’any.

En un moment en què les colles castelleres estan més exigents i les quals es plantegen assolir castells de més dificultat, la preparació física és de vital importància en un casteller. Hauria de ser una de les claus per aconseguir els objectius de les colles castelleres al llarg d’una temporada cada vegada més exigent.

Una bona preparació física ajuda a qualsevol casteller a reduir el risc i el nombre de lesions, a aguantar més pes i a aprendre a gestionar el cansament, sense oblidar que el rendiment augmentarà perquè el cos ha estat preparat prèviament per afrontar una temporada frenètica.

Perquè el cos pugui notar les millores i adaptar-se correctament als canvis, l’entrenament ha de ser progressiu, i per tant, s’han de seguir uns passos. No es pot pretendre passar de no fer res a poder fer tot allò que es feia al final de temporada. De la mateixa manera que no donem per fet que no podem fer un castell de 10 pisos sense primer haver assolit castells de 7, 8 i 9, en el cas de la preparació física la situació és la mateixa. El nostre cos s’ha d’anar adaptant poc a poc.

Per tenir un cos entrenat per fer castells, indiferentment del lloc que s’ocupi dins del castell, s’han de tenir en compte 3 moments durant l’any: l’entrenament fora de temporada, l’entrenament d’inici de temporada (pretemporada) i l’entrenament durant la temporada.

L’entrenament fora de temporada: El seu principal objectiu és el descans durant els 2 primers mesos un cop acabada la temporada. Es pot dir que aquests mesos durant la temporada de les colles castelleres tradicionals seria el novembre i el desembre. Això no vol dir abandonar l’activitat física, es poden mantenir els hàbits de vida saludable treballant la força – resistència i la resistència aeròbica.

Pel que fa a l’entrenament d’inici de temporada, o altrament anomenat pretemporada, el nostre objectiu es va encarant cap a assolir un nivell de força més alt, treballar l’equilibri i la coordinació. És a dir, anar fent un entrenament una mica més específic ja que el casteller s’ha de preparar per a suportar els quilos de pes que requereixi la posició que ocupa en el castell. Aquest entrenament el durem a terme durant els mesos de gener a abril.

En l’entrenament durant la temporada entren en joc diferents fronts. Per una banda, minimitzar el risc de lesions a partir d’un entrenament preventiu/compensatori. Com s’acostuma a assajar entre 2 i 3 dies per setmana i s’hi ha de sumar l’actuació del diumenge, és important que els dies posteriors a les actuacions es dugui a terme un entrenament preventiu. Es recomana que es practiqui durant el principi de setmana, entre dilluns o dimarts.
Per altra banda, també és important dur a terme un entrenament més específic, fixat en la posició que s’ocupa en un castell per poder aconseguir més resistència i alhora, ser més fort a les dificultats que ens podem trobar durant la pràctica castellera. Aquest tipus d’entrenament s’hauria de fer entre dimarts i dijous. De cara al divendres, és recomanable descansar pel que fa a l’entrenament físic però s’ha de tenir en compte que la part psicològica és de gran importància en els castells i que també s’ha de treballar.

L’entrenament específic de cada casteller consisteix en fer un treball individualitzat intentant que els exercicis que es realitzin s’assemblin el màxim a la realitat. En definitiva, preparant o exercint les parts del cos que més es treballen depenent de la posició de cadascú durant un castell posant càrregues similars de volum i durada dels exercicis. Aquest treball estarà adaptat a les necessitats de cadascú en funció de la posició que ocupa al castell, edat, sexe i el seu ofici.

Durant la pretemporada i fora de temporada, els entrenaments es poden realitzar per grups d’edat, d’aquesta manera ajuda a que els castellers siguin més receptius a fer activitat física en col·lectivitat ja que les colles són una gran massa social. Durant la temporada, en canvi, l’entrenament específic i compensatori s’hauria de realitzar entrenant per grups de posicions a ocupar al castell ja que hi ha forces similituds en cada un dels castellers que ocupen la mateixa posició. Tot i això, un treball en circuit pot ajudar a individualitzar més les sessions d’entrenament.

Es recomana fer sempre els passos òptims per realitzar activitat física en bones condicions, com pot ser un bon escalfament a l’inici i estirar la musculatura en acabar.  En l’entrenament, igual que en els castells, és important saber on es vol arribar en cada període és a dir, marcar-se unes metes. Per aquest motiu és d’important interès l’organització de les colles al planificar els seus assaigs i entrenaments al llarg de l’any.

Espai patrocinat per:


COMPARTEIX

FER UN COMENTARI

Please enter your comment!
Please enter your name here