Dimecres, 2 abril 2025

Els 10 pisos i els desfolrats, decisius per guanyar el Concurs de Castells

Els Castellers de Vilafranca i les dues colles dels Xiquets de Valls es disputaran la XXIX edició del Concurs de Castells, diumenge 6 d'octubre a la Tarraco Arena

|

Els Castellers de Vilafranca, els vigents guanyadors, són els grans favorits de la XXIX edició del Concurs de Castells, que es disputaran amb la Colla Vella i la Colla Joves de Valls, amb tota l’artilleria a punt per destronar-los. No és cap secret, i les tres colles optaran pels castells de 10 pisos i els desfolrats per adjudicar-se el certamen que se celebra aquest diumenge, 6 d’octubre, a la Tarraco Arena Plaça de Tarragona. 
En un altre nivell, la Colla Jove Xiquets de Tarragona és l’altra formació que treballa grans reptes, entre ells també el castell de 10, i que d’assolir-los, els podrien situar en el podi com ja ha succeït en altres edicions.

A la cita bianual hi participaran un total de 12 colles, totes enllestint actuacions que li donaran un gran incentiu a la cita, com per exemple la gamma extra dels Capgrossos de Mataró o els castells de 9, entre d’altres, que podrien oferir diverses colles.
A l’espera dels darrers retocs en l’últim assaig de  la setmana, aquests seran els objectius que es plantegin les 4 caps de sèrie.

Publicitat

Castellers de Vilafranca 

La regularitat i la seva àmplia gamma de castells converteixen als verds en els grans favorits, tot i que defugen d’aquesta etiqueta. Hi arriben completant el 3de10fm en dues ocasions, però deixant-lo a mitges per Sant Fèlix. L’experiència amb el colós indica que serà el seu castell de sortida, i a partir d’allà aspiraran a l’estrena de dues construccions: el 4de10fm que diumenge van enfilar fins al pis de setens, i el 9de9f, que ahir dimecres a l’assaig van col·locar els sisens.

Els verds depenen d’ells mateixos amb part del programa per estrenar: el 4de10fm només l’han completat en una ocasió, al Concurs del 2016, mentre que el 9de9 amb folre, carregat per la colla l’1 de novembre del 2023, va acabar en intent desmuntat a l’alçada dels dosos, en el marc d’un Sant Fèlix complicat, com a segon i darrer precedent a plaça. 

Els del Penedès disposen d’un gran fons d’armari, i per això en el seu pla B podrien escollir altres construccions entre el 4de9 amb folre i l’agulla o pel 5de9 folrat que ja tenen al seu abast. I si les colles rivals els posen contra les cordes, a l’equació guanyadora podrien col·locar el 4de9 sense folre, com ja van fer en el Concurs del 2022 i que van carregar.

Millor actuació de l’any:
5de9f, 3de10fm, 4de9fa, pde8fm (03.08 a Vilanova i la G.)
Possibles castells:
3de10fm, 4de10fm, 9de9f, 4de9sf, 4de9fag, 5de9f
Concurs de Castells 2022:
3de10fm, i4de10fm, 4de9sfC, 5de9f (Guanyadors)

3de10fm dels de Vilafranca carregat a la Diada de Sant Fèlix | Josep Torreño

Colla Joves Xiquets de Valls

La Joves serà la primera a actuar del grup capdavanter, amb la incògnita de quin serà el seu castell de sortida. Una opció podria ser el 2de8 sense folre que va completar de manera brillant a la Firagost, que va revalidar a la Bisbal del Penedès i va deixar en carregat a Vilafranca, per Sant Fèlix. El 2, juntament amb el sobrat pilar de 8 que ostenten, són els millors triomfs dels vermells aquest any, però a priori insuficients si es volen assegurar el primer lloc. Per això, apostaran per un 3de10fm que mai han assolit en cap dels sis intents que han dut a plaça, i confien que enguany puguin anotar-se’l, amb grans sensacions en l’assaig de diumenge passat, pujant-lo fins els sisens. També poleixen les opcions d’un 4de9 sense folre que en el darrer Concurs va deixar bocabadada a tota la plaça per la seva impecable execució.

Tot i que amb menys intensitat, també han fet proves del 3de9 sense folre que els vermells, i la Colla Vella, van carregar el 2019, a més del 4de9 amb folre i pilar, inèdit per l’agrupació.

Millor actuació de l’any: 
3de9f, 4de9f, 2de8sf, pde8fm (07.08, Firagost)
Possibles castells:
2de8sf, 4de9sf, 3de10fm, pde8fm, 3de9sf
Concurs de Castells 2022: 
4de9sf, i2de8sf, 2de8sfC, 5de9fC (segona posició)

La Colla Joves va completar un impecable 2de8 a la Firagost | Pep Ribes

Colla Vella dels Xiquets de Valls

La Colla Vella serà qui tanqui les rondes entre les colles aspirants, i hi anirà disposada a plantar cara. Ha tocat molta gamma i és l’única amb dos dels grans objectius, com a mínim carregats. Hi ha ganes de capgirar la situació en una temporada on les coses no han sortit del tot com voldrien, però com sempre, amb l’experiència i el potencial que poques colles tenen.

Llegeix també  Totes les actuacions del cap de setmana

Els rosats optaran a guanyar intentant descarregar els seus primers 4de9 i 2de8 sense folre de la temporada, que van deixar a mitges entre el Catllar, l’Arboç i Sant Fèlix. Durant l’any ja ha completat el 4 als assajos, i aquest dimecres feien el 2 sencer a l’interior de la xarxa, amb canvi d’un dels terços inclòs.  
Els de Manel Urbano també amb ganes d’oferir l’estrena del 3de10fm. Un colós que mai han completat en la Tarraco Arena, l’escenari on el 2018 van carregar l’últim de la colla, precisament en el darrer Concurs que es van adjudicar. Han col·locat els sisens diverses vegades, com aquest dimecres, on també van fer el mateix amb el 4de10fm, que el 2017 van ser la darrera colla que el va coronar. 
També han dut a termem proves el 3de9 sense folre, i més enllà d’aquestes opcions,  disposaran de cartes com les del 4de9f amb el pilar i del 5de9f, assolits durant la temporada.    

Millor actuació de l’any:
4de9fpC, id4de9sf, 4de9sfC, 3de9f, pde8fm (24.08, El Catllar)
Possibles castells:
2de8sf, 4de9sf, 3de10fm, 4de10fm, 4de9fp, 5de9f
Concurs de Castells 2022:  
2de8sfC, i4de9sf, 3de9f, 4de9f (tercera posició)

4de9 sense folre de la Colla Vella, carregat al Catllar | Josep Torreño

Colla Jove Xiquets de Tarragona

La Colla Jove ha tret molt profit de les manilles, anotant-se amb èxit diversos 2de9 i pilars de 8, que aquest diumenge podrien formar part del seu programa. En canvi, han ensopegat amb el 5de9f, quedant en intent a la Diada de Sant Magí i carregant-lo per Santa Tecla, aquest darrer generant-los una important baixa del tronc. Per aquest motiu, els tarragonins han hagut de refer els seus castells, treballant a fons un recanvi per mantenir intactes els grans objectius per a la TAP: descarregar el 5de9f, i plantejant-se la possibilitat d’estrenar el 3de10fm (el darrer el van coronar al Concurs del 2018), a més d’un 4de9 amb folre i agulla que el 2019 van carregar per darrera ocasió. 

Millor actuació de l’any:
2de9fm, 5de9fC, 3de9f, pde8fm (15.09, Diada del Primer Diumenge de Festes)
Possibles castells:
2de9fm, 5de9f, 3de10fm, 4de9fag, pde8fm
Concurs de Castells 2022:
i9de8, id3de9f, 3de9f, 4de9f, 2de9fmC (quarta posició)

La Colla Jove fent l’aleta al 5de9f que van carregar al Primer Diumenge de Festes

Castells molt exigents i amb poc rodatge a plaça

Tot plegat, el conjunt dels grans objectius són castells molt fràgils i que des del desafortunat Sant Fèlix del passat 30 d’agost cap colla ha tornat a portar a plaça. Un escàs rodatge en castells d’una immmensa dificultat, que afegeix incertesa i els pot jugar en contra, i sobretot, amb l’obligació a gairebé a estrenar-ho tot en un escenari i en un ambient molt exigent.  
En el cas de la Colla Jove de Tarragona, el seus màxims passarien per descarregar el 5de9f, gairebé 1 any després del darrer, i dur a terme construccions que fa anys que no porten a escena.

Pla B

Per aquest motiu, hi haurà castells que poden tenir un pes significant en l’estratègia de les candidates i que pot marcar les diferències; el 4de9 amb l’agulla o el 5de9f poden ser decisius, com ho va ser el 5de9f que el 2022 va decantar la victòria als de Vilafranca. En aquest sentit, els verds enguany tenen a favor seu el 4de9 amb folre i l’agulla i el mateix 5de9f, també aconseguits per la Colla Vella, tot i que amb menys bagatge. En canvi, la Joves, més limitada de gamma, té en cartera el menys puntat d’aquests tres; el pilar de 8.

L’estratègia i concedir el mínim d’errors serà vital per guanyar el certamen. Com sempre, gestionar el castell de sortida i obtenir l’èxit serà una de les claus, i més després del precedent de Sant Fèlix, on tres dels castells inicials i que ja s’havien descarregat anteriorment (en el cas de la Vella durant un assaig), van acabar sent només carregats. En aquest sentit, qui obertament ja ha reconegut de quina construcció obriran són els verds, que ho faran amb el 3de10 amb folre i manilles.

Totes les colles participants disposaran de cinc rondes per aixecar els seus castells, dels quals només puntuaran els tres millors. Emoció i expectació màxima en una plaça que estarà a vessar i amb totes les entrades, que es van exhaurir en poc més d’una hora.

Publicitat

Subscriu-te al canal de WhatsApp!

Segueix-nos a X

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Més notícies