Moltes de les eines que una colla castellera empra per motivar els seus castellers davant un repte límit són fruit de l’espontaneïtat, de recursos reciclats i d’idees que passen de colla a colla. Campanyes de comunicació massives que impliquin tot el poble o barri, ritus supersticiosos o vídeos motivacionals són algunes de les formes que les colles troben per passar els nervis d’un castell límit i transformar-lo en il·lusió.
Ara, però, un grup d’estudiants universitaris de diferents colles del camp de Tarragona han volgut anar una passa més enllà i estudiar quin ha sigut l’efecte d’aquestes eines motivacionals aquesta temporada en els castellers, i els resultats han sigut sorprenents. Des del vídeo motivacional amb discurs de llagrimeta del cap de colla fins el fet d’omplir els comerços del color de la colla, alumnes de la URV han analitzat tots els recursos de les colles i han trobat que, sorprenentment, un fet tan senzill com pintar-se els colors de la colla a la cara dóna té un efecte decisiu.
A. B., membre dels Xiquets de Reus i dels Pataquers de la URV, ens explica que en aquest estudi “hi hem volgut fer cabuda de totes les formes que tenen les colles per motivar-se. Trobar-nos amb què l’eina més efectiva era la ralla de color als pòmuls ens ha sorprès…”. El 3 de 8 de Poble Sec, el 2 de 8 amb folre dels Gausacs al concurs del 2012, el 5 de 8 dels Nens són alguns dels castells que han analitzat, i on n’ha resultat que qui aguantava millor la posició era qui duia els colors de la colla ben marcats al rostre.
Ens seguia comentant A. B. que fins i tot cal que els colors estiguin ben pintats: “no serveix qualsevol marca ni intensitat, han de ser ben visibles. Mira si no el nostre cas dels Xiquets, amb el 4 de 9 amb folre del Mercadal. El color avellana és un color que si no es pinta bé damunt la pell, nosaltres que som un xic més morenets, es confon amb la pell i sembla que no estigui pintat, i potser per això no vam descarregar aquell quatre”, es lamenta.
Enguany seguiran aquest anàlisi i és possible que investiguin cap a noves maneres d’identificar el color de la camisa a la pell.