Josep Torreño
Segons ha pogut saber elmoncasteller.cat finalment ja s’ha tancat el cartell de la Diada de la Mercè de colles convidades: Els habituals Minyons de Terrassa i els Castellers de Vilafranca, que feia dos anys que no actuaven en el dia de la patrona barcelonina, acompanyaran als Castellers de Barcelona. A més, ja hi ha data per la diada d’enguany, que es mou al calendari i se celebrarà finalment el migdia del dissabte 23 de setembre.
El nou protocol mou avança la diada
El cartell s’ha tancat després de resoldre diverses carpetes, com les dates de les dues diades castelleres de la festa major barcelonina (la de les colles locals i la de les convidades) arrel de la modificació del protocol de la festa. I és que l’Institut de Cultura de Barcelona i la Coordinadora de Colles Castelleres de la ciutat van acordar que a partir d’aquest any la diada amb les colles barcelonines passarà a celebrar-se sempre el dia 24 de setembre, sigui el dia de la setmana que sigui.
És a dir, si algun any escau en diumenge, com és el cas d’aquest 2017, la jornada amb les colles de convidades variarà al calendari, ja que fins ara el protocol reservava aquesta cita per el diumenge més proper a festivitat de la Mercè. Aquesta situació ja no afectarà més fins el 24 de setembre de 2023, quan serà la propera ocasió que el dia de la Mercè torni a coincidir en diumenge.
Aquesta decisió, que ha requerit un procés de negociació amb les colles implicades que configuren el cartell definitiu, ha estat el motiu que ha retardat la confirmació del cartell respecte altres anys.
Dissabte al migdia, un horari poc tradicional
La Mercè de colles convidades tindrà un horari poc tradicional (no és festiu a la majoria de poblacions catalanes) i pot afectar a les colles de fora de la ciutat que aspirin a oferir construccions de màxima dificultat i arrossegar el màxim nombre de castellers, motiu pel qual els Minyons, que són fixes a la diada des de mitjans dels anys 80 i on han protagonitzat diverses gestes, veien un handicap important de cara a oferir els millors castells possibles.
Des de l’ICUB s’havien proposat diverses alternatives, entre d’altres avançar la diada una setmana, per diumenge 17 de setembre, però si per una banda els de Terrassa ja tenien un altre compromís, els verds haurien declinat l’invitació, ja que aquell dia actuen a Tarragona en la diada del Primer Diumenge de Festes d’aquella localitat.
Els Verds també s’asseguren la seva presència pel 2018
Amb tot resolt i solucionat, es confirma doncs la presència habitual dels Minyons de Terrassa i el retorn dels Castellers de Vilafranca a la Plaça de Sant Jaume, aquests darrers absents en les dues darreres edicions de la diada. La primera per una altra modificació del calendari provocat per l’avançament de les eleccions al Parlament de Catalunya i l’agenda dels vilafranquins, ja compromesa amb Tarragona. En el seu lloc a la Mercè hi va actuar la Colla Joves Xiquets de Valls durant dos anys consecutius. Els de Vilafranca no només tornaran a la Mercè, sinó que també ja tindrien enparaulada la seva presència per la mateixa diada de 2018.