Progressivament s’incorporarà a les camises de la colla
La nova imatge gràfica ja es va presentar en públic fa uns mesos però calia l’aprovació dels seus socis i castellers en l’Assembla anual del passat 10 de febrer, que finalment van recolzar per majoria absoluta. Es tracta d’un redisseny de l’imatge creada per Manel Baró el 1948 i que amb el temps van adoptar com a escut oficial.
Amb l’ajuda d’una empresa professional de disseny, s’ha fet evolucionar la imatge anterior per aconseguir comunicar els valors actuals dels Castellers de Vilafranca, sense renunciar a la tradició històrica de la colla.
Un dels handicaps de l’escut dels Castellers de Vilafranca era que estava ancorat a l’estètica del moment concret en què es va crear -durant el franquisme- i ha anat perdent qualitat de reproducció fins al punt que es va decidir crear un símbol aliè a l’escut (el logotip de l’asterisc). Segons Bildi Grafiks, els encarregats de l’actualització, aquest símbol no “sumava” en la comunicació de la colla. Per tant, la solució era que el símbol i l’escut transmetessin el mateix.
Així doncs, es tracta d’una estilització de l’escut, modernitzant la imatge antiga que transmetia l’anterior, eliminant les blondes superiors i inferiors i dignificant, per exemple, el campanar de Santa Maria. S’ha donat mes potencia al pilar per destacar-lo i fer-lo més contundent i, a més a més, l’actualització inclou el casc de l’enxaneta com un element normalitzat en el context actual del món casteller.
Amb l’actualització de la imatge gràfica, els Castellers de Vilafranca aconseguiran unificar-la i millorar-ne la identificació, establint variants segons cada necessitat, suport o tècnica de reproducció. L’actualització de l’escut, per tant, també implicarà que, progressivament, s’incorpori a les camises de la colla.