La Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya (CCC) ha xifrat en nou milions d’euros l’impacte econòmic anual que té la seva activitat. La xifra sorgeix d’un estudi que actualitza l’últim anàlisi del sector del qual disposava la CCC, elaborat el 2012, en el qual es calculava un impacte de 4,3 milions. L’estudi recull, per exemple, despeses de prop de mig milió d’euros en autocars, d’1,2 milions en àpats col·lectius de colla, de prop de 300.000 en lloguers o hipoteques o d’1,5 milions en serveis com ara bar, manteniment o comunicació, entre d’altres. Les despeses assumides directament per les colles ascendeixen a 5,5 milions d’euros anuals, segons l’informe de l’entitat.
A aquestes xifres cal afegir-hi “l’impacte secundari” de les diades, els mitjans de comunicació o la mateixa CCC i d’altres esdeveniments destacats com el Concurs de Castells de Tarragona, a banda de les despeses en personal tècnic, les retransmissions de les diades per ràdio o televisió, els desplaçaments privats, l’impacte del turisme o “l’efecte multiplicador” de les diades, entre d’altres.
L’estudi també recull el fet que entre el 2010 i el 2019 s’ha passat d’una seixantena de colles a 102, 90 de convencionals i 12 d’universitàries, o que cada any se celebren un miler de diades arreu dels Països Catalans.
El nou informe s’ha elaborat a partir d’un qüestionari a les colles sobre les despeses que assumeixen, agafant com a referència la temporada 2019. La CCC subratlla que les conclusions sorgeixen de les respostes de les colles i d’altres dades facilitades sense requerir cap documentació, de tal manera que admet que “no es tracta d’un estudi científic”. Amb tot, sí s’entén com una informació “prou acurada” com per fer una “aproximació” de l’impacte que representa l’activitat castellera.
Pel que llegeixo, a aquest estudi, caldria sumar-hi l’activitat econòmica que genera el públic assistent a les actuacions. Tots hem vist les terrasses plenes i tots hem consumit alguna cosa durant l’actuació.