El Museu Casteller de Catalunya celebrarà l’acte d’inauguració oficial coincidint amb la Fira de Santa Úrsula a Valls. El nou museu, que des del passat mes de setembre ja ha obert al públic, convida a Valls, a tot el món casteller i a totes les colles del país en un acte popular i obert que tindrà lloc la tarda i vespre del diumenge 22 d’octubre, poques hores després de la diada de Santa Úrsula al Km0 casteller i com a cloenda extraordinària de les celebracions de la tradicional fira vallenca.
La celebració inaugural comptarà amb la Muixeranga d’Algemesí, que enlairarà a les places del Blat i del Museu Casteller les seves construccions, considerades antecedents immediats dels castells. També mirant amunt, l’espectacle d’alçada «Fargar» de la Cia. Berta Baliu es convertirà en tota una al·legoria, a través d’aquest muntatge de dansa vertical, de la tradició castellera just al cel de la plaça del Blat i Km0 casteller.
Els protagonistes principals de la inauguració seran però el món casteller i totes les colles del país, convidades a la celebració. Els representants de les 103 colles es concentraran en primer lloc al Pati amb l’acte previ de desenfaixada del Casteller, la històrica peça esculpida el 1951 per Josep Busquets Òdena. L’ambaixadora dels Xiquets de Valls 2023, la internacional pallassa vallenca Pepa Plana que continua expandint el fet casteller pels escenaris saludant al final dels seus espectacles amb el toc de castells i el gest de l’aleta, serà l’encarregada de la desenfaixada. Tot seguit, els representants de les colles castelleres vingudes d’arreu recorreran el trajecte entre el Pati i la plaça del Blat pel carrer de la Cort, en una cercavila encapçalada pels Gegants de Valls al so dels grallers Blu’s, a més de So Nat i Bufalodre, els quals també posaran la música a la cercavila que tancarà la Muixeranga d’Algemesí amb els seus dolçainers.
Serà ja a la plaça del Blat on es concentrarà una bona part dels actes amb la recepció a totes les colles castelleres, amb l’espectacle de dansa vertical «Fargar» ideat per la companyia de Berta Baliu com un dels moments més emocionants de la jornada, tot un muntatge que homenatjarà la cultura dels castells. Aquest projecte, que es presenta en estrena just aquest mes d’octubre a la Fira Mediterrània de Manresa, viatjarà al Km0 casteller, en una al·legoria a la cultura popular del món casteller a partir del moviment i el cos sobre la façana de la Casa de la Vila de Valls. El muntatge ha estat ideat per la igualadina Berta Baliu, escenògrafa, ballarina especialitzada en dansa aèria i vertical a Argentina, que en aquesta ocasió ha adaptat a més l’espectacle original per incorporar simbòlicament a totes les colles assistents a l’acte a Valls, en una sorpresa que s’enlairarà cap el cel de la plaça del Blat.
La Muixeranga d’Algemesí agafarà el relleu dels actes inaugurals del Museu Casteller aixecant les seves construccions, primer a la plaça del Blat i després al mateix museu. La Muixeranga, considerada l’antecedent immediat dels castells i pervivència de l’antic ball de valencians, és un dels elements patrimonials més coneguts i el més representatiu de les Festes de la Mare de Déu de la Salut d’Algemesí, celebracions proclamades Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la UNESCO. Les primeres constatacions documentals situen la Muixeranga el 1723 a Algemesí, km0 d’aquesta tradició que viatja així al Km0 casteller per donar la benvinguda al nou museu.